De 5 manieren, cruciaal om zonder stress op vakantie te gaan

Toen ik nog in het bedrijfsleven werkte plande ik twee weken vakantie in de zomer maanden. Ik werkte gemiddeld zo’n 60 tot 70 uur in de week en was daarnaast nog voor 10 tot 15 uur per week voorzitter van een stichting.

Ik vond werken super leuk, nee zeggen was een uitdaging, kon moeilijk loslaten en had een hoog verantwoordelijkheidsgevoel.

Voor de vakantie nog even gas erop, de klussen afronden, laptop en mobiele telefoon mee op vakantie, regelmatig mail checken en hoezo plezier. 


Er was weinig ruimte om echt te genieten en te ontspannen op vakantie. Het was meer herstellen en die twee weken overbruggen om zoveel mogelijk bij te tanken. Herkenbaar?

De perfecte sollicitatie naar een burn-out, die uiteindelijk ook kwam. Het gevoel van complete lichamelijke uitputting, leegte, niet meer kunnen en vermoeid zijn. Later was ik heel dankbaar dat het bescherm mechanisme van mijn lichaam die noodrem had aangetrokken. Alleen in het moment voelde ik me alleen, verdrietig en boos.

Ik wilde ook graag samen in ontspanning op vakantie, genieten van de tijd, leuke dingen doen, gezellig koken, uit eten, wandelen, stadje bezichtigen en wat lezen. 

Die voorstelling kon ik me maken, alleen toen was het voor mij een ver van mijn bed show.


Hoe kun je dan zonder stress op vakantie gaan?


  1. Communicatie
    Zorg ervoor dat de mensen waar je mee samenwerkt, op de hoogte zijn van jouw vakantieperiode. Overleg welke mogelijkheden er voor jou zijn om het werk te regelen tijdens jouw vakantie. Mensen zijn over het algemeen bereid om met je mee te denken naar oplossingen mocht dat nodig en gewenst zijn.
  2. Bewustzijn
    Op het moment dat je helderheid en inzicht krijgt in jouw doen en laten voor, tijdens en na de vakantie ben je in staat om andere keuzes te maken. Bewustzijn biedt jou opties naar een ander leven zonder dat je jezelf of een ander hoeft te veroordelen over wat je goed of fout hebt gedaan.
  3. Afbouwen
    Dat kan een behoorlijke uitdaging voor je zijn bij een hoog verantwoordelijkheidsgevoel, moeilijk nee kunnen zeggen of dat je in controle wilt blijven. In plaats van meer te gaan werken om alles af te krijgen, ga je minder werken en de zaken overdragen. Precies zo, dat ook jij met een gerust hart op vakantie kunt gaan.
  4. Opruimen
    Wat is nog prettiger is dat je voor je vakantie opgeruimd hebt. Wat dat met je kan doen als je terug komt van vakantie aan rust in je hoofd is heel bijzonder. Het geeft je een hele andere start na een ontspannen periode.
  5. Opbouwen
    Oh ja, dan komen we terug van vakantie. De onbeantwoorde mails, de gemiste telefoontjes en app berichtjes, de mensen die naar je toe komen en ja hoor we gaan meteen vol aan de bak. De periode na de vakantie zo rond september is DE ideale maand voor stress en burn-out gerelateerde klachten. Wees oprecht zuinig op jezelf, ook jij hebt het recht om een gezond en vitaal te leven. Er is ook nog een leven na je werk. Een tip kan zijn om in plaats van op maandag te starten na de vakantie, dat je midden in de week opstart als dat mogelijk is. Bijvoorbeeld op donderdag, dan twee dagen weekend en vervolgens een volle week of vier dagen. 

BEGELEIDING BIJ STRESS en/of BURN-OUT


Het anders om leren gaan met stress en het herstellen van een burn-out is een aparte tak van sport. Elke burn-out heeft unieke elementen in zich. De jarenlange ervaring die ik heb en de holistische aanpak die volledig afgestemd is op jouw specifieke vraag zorgt ervoor dat ik jou daarin optimaal kan begeleiden. Past mijn aanpak bij jou en herken jij je in hetgeen je op mijn website hebt gelezen, voel je welkom. Het resultaat dat je na het traject hebt verkregen, zorgt ervoor dat je daar een leven lang plezier van hebt! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *